Direktlänk till inlägg 16 april 2015

Intervallträning premiär.

Av puckolina - 16 april 2015 20:27

Det här med intervallträning är lite omtvistat.. På ett sätt inte. Alla tränare och all forskning säger att det är jättebra på alla sätt och vis. På ett annat så verkar nästan alla vara överens om att det är det värsta folk vet. 


Vilka former av intervaller man ska göra är också väldigt olika och de flesta är för mig väldigt opraktiska. Fartlek i all ära, men kravlösheten i det skulle nog göra att jag inte fick så mycket gjort. Varierande tidsintervaller eller bestämda sträckor fungerar inte då jag inte har någon app /klocka som klarar av det och det inte finns skyltar där jag springer. 


Idag gjorde jag i alla fall mitt första försök. Jag läste om 40 /40 (40 sek arbete, 40 vila) x 15 i en tidning och tänkte köra på den. 


Insikt nr 1: Ska jag springa intervaller så kommer jag att springa fort. Antingen springer jag som vanligt (6,30 verkar vara det som jag trivs med). Eller också springer jag nästan så fort jag kan. 


Insikt nr 2: 40 sekunder fungerar.. knappt. Vilket väl är poängen. 


Insikt nr 3: 40 sekunders vila är för lite. Det var knappt jag hann sluta desperat dra åt mig andan och börja flämta lite lagom innan det var dags igen. Som jag har förstått det så är hela poängen att det ska vara stor skillnad på pulsen. 


Insikt nr 4: Hell att jag orkade 15 gånger. Efter den 10:e var jag fullständigt slut och var tvungen att gå i flera minuter innan jag kunde börja jogga lite långsamt igen. 


Eftersom fasta intervaller är det som gäller i min app så ska jag finuliga lite på olika varianter som kan fungera. En lös plan för nästa gång är att dels värma upp lite kortare, 5 minuter lätt jogg istället för 10 så att jag har mer krafter kvar. Sen kanske springa 30 sekunder, gå 45 för att på så sätt kunna hålla en hög intensitet i 15 repetioner.


Det blev i alla fall ett annorlunda pass mot för mina vanliga och jag tog mig runt min vanliga 5 km runda på 31 minuter, 2 minuter snabbare än jag brukar.  


Jag ska prova det upplägget nästa gång (när nu det blir) och se hur det känns. 


Något jag faktiskt ser fram emot är den dagen jag orkar jogga ända till en viss backe och kan köra backträning, det tror jag kan passa mig. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av puckolina - 23 april 2015 21:34

Det blev lite väl sent och lite för mycket vin inatt igen, vilket gjorde att jag fick sova för lite för 4 natten på raken och rent allmänt inte har varit i form idag.    Så den planerade joggingturen sköts upp och sköts upp lite till ända tills j...

Av puckolina - 21 april 2015 17:12

Jag tränade även igår, mest för sällskapets skull. Min kropp ville egentligen bara vila och ta det lugnt och inte ansträngas något mer. Så idag har jag tagit det lugnt och ätit pizza. :p    Jag bestämde mig redan igår för att jag skulle äta pizza...

Av puckolina - 19 april 2015 23:55

Ibland tar jag ett steg bakåt, betraktar mig själv utifrån och förundras över allt som bara händer utan att jag egentligen har någon kontroll över det.    Träningen är ju självklart det mest uppenbara. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt d...

Av puckolina - 19 april 2015 20:46

Helvete vad jag har tränat den här veckan! Alltså.. det är inte riktigt måtta på det. Jag har fått gjort alla pass förutom yoga som jag vill göra på en vecka.. Och nej, det är inte realistiskt att kunna hålla på så här varje vecka. Men det är lite ku...

Av puckolina - 17 april 2015 00:10

Tidigare idag fick jag ett meddelande om att räntan på mitt sparkonto sänks ytterligare till 0,60%. Det är verkligen ingenting och det gör mig en smula irriterad.    Så jag bestämde mig för att lämna en jämn och bra summa där och överföra resten ...

Ovido - Quiz & Flashcards