Direktlänk till inlägg 4 mars 2015

1,5 vecka singel.

Av puckolina - 4 mars 2015 22:24

Efter en väldigt intensiv och social dag såg jag verkligen fram emot att tillbringa kvällen helt ensam. Nu, några timmar senare har jag fått en hel hög med olika tankar som spretar åt alla möjliga olika håll. 


Jag tittar på tv-tablån för kvällen och det första jag ser är bourne supremacy och den första tanken är - den fungerar ju. Sen inser jag att det bara är jag som ska, eller inte ska, se på tv och hittar ett romantiskt drama som jag inte sett och faktiskt gärna vill se. Och medan jag ser den så inser jag hur mycket jag har saknat att få se sådana filmer utan någon som konstant suckar inombords under tiden. De kallas nästan alltid för romantiska komedier av någon konstig anledning.. precis som Marian Keys kallas för en "chick-lit" författare.. 


Efter en stund inser jag att jag faktiskt inte ska somna och funderar på vad jag vill göra härnäst, vilket är att ta hand om skogen som har fått växa fritt på mina ben under minst 6 månader samt ta hand om 1,5 centimetersbeläggningen på mina fötter.. och prova den där honungspeeloffmasken som jag fick en impuls och köpte där kring jul. 

Det är så tudelat det där med utseeende hos kvinnor. Å ena sidan bombarderas vi hela tiden av budskap om hur vi ska vara och vad vi ska göra för att bli just sådan. Å andra sidan skulle jag faktiskt vilja påstå att motpolen, den som talar om att allt som modifierar utseendet på minsta sätt är fel fel och bara fel också är väldigt stark idag. Damd if you rakar dig och damd if you do lixom. Det var för mig en konflikt, inte bara inom mig själv som feminist, utan även i mitt förhållande. Jag har alltid lagt väldigt mycket stolthet och värde i mitt utseende. Jag gillar hur jag ser ut, jag gillar att jag ser bra ut, jag gillar att framhäva mina fördelar och tona ner mina nackdelar. Med tanke på hur jag går klädd för det mesta och hur ofta jag går helt osminkad så kan jag inte på något sätt anse att hollywoods skönhetsideal dominerar mitt liv. Däremot är jag fullt medveten om hur det känns att leva i ett förhållande där man inte orkar bry sig. Där det känns som om jag är damd om jag rakar mig - för då gör jag det för en karl som ändå inte bryr sig. Och damd om jag inte gör det - för då känner jag mig sunkig inför mig själv, jag ogillar hur min hud känns mot mina händer. 

Så helt och hållet bara för min skull har jag epilerat bort 2 cm hår under armarna, 3 cm hår från mina ben, filat bort 1,5 cm beläggning på mina fötter och lagt på en helt underbar honungsansiktsmask. Och det känns underbart. Hur fel det än kan låta så känns det som att jag har återtagit min kropp. Nu är den banne mig lite mer som jag faktiskt vill att den ska vara. 


Sista insikten för kvällen är hur otroligt mycket jag trivs med min lägenhet och hur mycket jag trivs med att den bara är min. Jag shoppar massor var och varannan dag och varje full kasse som kommer hit innehåller massor med små pusselbitar som gör mitt hem mer och mer mitt. En färgglad badrumsmatta här, en speciell krok där. Det går sjukt mycket pengar, det gör det. Men jag älskar det och det är värt det. Det är redan nu, efter 1,5 vecka, jättefint här. Det är mitt hem, min borg, mitt bara mitt. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av puckolina - 23 april 2015 21:34

Det blev lite väl sent och lite för mycket vin inatt igen, vilket gjorde att jag fick sova för lite för 4 natten på raken och rent allmänt inte har varit i form idag.    Så den planerade joggingturen sköts upp och sköts upp lite till ända tills j...

Av puckolina - 21 april 2015 17:12

Jag tränade även igår, mest för sällskapets skull. Min kropp ville egentligen bara vila och ta det lugnt och inte ansträngas något mer. Så idag har jag tagit det lugnt och ätit pizza. :p    Jag bestämde mig redan igår för att jag skulle äta pizza...

Av puckolina - 19 april 2015 23:55

Ibland tar jag ett steg bakåt, betraktar mig själv utifrån och förundras över allt som bara händer utan att jag egentligen har någon kontroll över det.    Träningen är ju självklart det mest uppenbara. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt d...

Av puckolina - 19 april 2015 20:46

Helvete vad jag har tränat den här veckan! Alltså.. det är inte riktigt måtta på det. Jag har fått gjort alla pass förutom yoga som jag vill göra på en vecka.. Och nej, det är inte realistiskt att kunna hålla på så här varje vecka. Men det är lite ku...

Av puckolina - 17 april 2015 00:10

Tidigare idag fick jag ett meddelande om att räntan på mitt sparkonto sänks ytterligare till 0,60%. Det är verkligen ingenting och det gör mig en smula irriterad.    Så jag bestämde mig för att lämna en jämn och bra summa där och överföra resten ...

Ovido - Quiz & Flashcards