Direktlänk till inlägg 13 februari 2015

EM möbler - så besviken.

Av puckolina - 13 februari 2015 00:03

Förra helgen var jag som sagt och köpte nya möbler till nya lägenheten för rätt så mycket pengar. Jag har varit på EM här i stan flera gånger förut (även om jag inte köpt något) och alltid fått ett gott intryck av butiken. Det är lugn stämning, trevligt inrett och personalen verkar jättetrevlig. Eftersom jag ville handla där så for vi därför till alla andra butiker i stan först, utan att hitta något som kändes så där perfekt. Jag blev heller inte förvånad när jag hittade precis det jag var ute efter på EM. Jag blev heller inte förvånad när en av de trevligaste säljarna jag någonsin träffat var den som hjälpte mig. Helt enkelt, jag var jätteglad när jag gick därifrån. 


Den glädjen varade till måndag kväll då jag kollar mitt konto och helt plötsligt upptäcker att jag ligger massor med tusen minus på kontot, för att tre sekunder senare upptäcka att det är möblerna som dragits dubbelt. 


Här får jag panik. Vem skulle inte få det? Det är många månaders sparande och mycket övertid som ligger bakom de pengarna. Vem skulle inte bli rädd?


Eftersom det här var på kvällen och de inte öppnade fören 10 dagen efter så blev det rätt många timmars ångest, kolla kontot för att se att det verkligen var sant och okoncentration innan jag äntligen kunde ringa till dem. 


Och vad händer. Jo, tjejen på ekonomiavdelningen påstår (samtidigt som hon sitter och viskar med någon annan) att det är min bank som har dubbelreserverat beloppet och att de ska ordna det åt mig. "Men har det inte löst sig imorgon eftermiddag så får du återkomma". Jag försökte förklara för henne att detta inte stämmer. Om en fakturering dubbelreserveras så syns det på en gång, inte tre dagar senare, och banken brukar fixa sådant inom några minuter. Men så var det enligt henne, punkt. Ett snabbt samtal till min bank bekräftade naturligtvis det jag redan visste och efter att jag ringt tillbaka till EM och vidarebefodrat min banks besked om att de gärna hjälpte mig med en polisanmälan så kunde hon helt plötsligt tänka sig att ta reda på vad som hade hänt. 


Ett tag senare ringer hon tillbaka och säger att det visst blivit något strul med deras bank och det skulle lösa sig under dagen. 


Dagen går och jag kollar kontot gång på gång, inga pengar. Tänker att okej, det är olika banker, jag får ge det tills imorgon. Kollar på morgonen efter - inga pengar. Kollar klockan 9, 12 och 15, inga pengar. Ringer tillbaka till EM och oj då, det var visst ett stort problem och jag kanske inte skulle få mina pengar fören efter helgen. 


Här någonstans börjar jag bli arg istället för att bara känna mig orolig och hjälplös. De stjäl alltså pengar av mig, försöker skylla på någon annan, lovar att lämna tillbaka dem dagen efter och lovar sedan att jag minsann ska få pengarna nästan en vecka senare. Och jag ska lita på det? Värt att nämna är dessutom att jag inte en enda gång under dessa fyra samtal har fått något som ens kan likna en ursäkt. 


Okej tycker jag, hur har ni tänkt kompensera mig för det här? Jag har varit livrädd i tre dagar, fått fel information, blivit ljugen för och ingen verkar bry sig tillräckligt för att ens tycka att det är synd. Då överlämnas luren snabbt till någon annan som säger att jag får ringa min bank och be om kredit?? Jag ber om en ursäkt, något som plåster på såren för att jag tack vare dem har fått större delen av veckan förstörd, och hans förslag är att jag ska be min bank om kredit?? 


Tyvärr vill jag verkligen ha möblerna, annars hade jag gått dit och krävt att få makulera köpet, pengarna tillbaka och aldrig någonsin gå dit igen. Men trots att jag faktiskt for iväg idag och letade efter någon annan möbel så hittade jag ingen.


Så jag får försöka släppa min ilska och besvikelse. Hoppas att jag i alla fall får mina möbler på utsatt tid och att inget krånglar med det - och aldrig, aldrig någonsin gå dit igen. Aldrig aldrig någonsin igen säga ett snällt ord om den butiken. För fy fan som de har betett sig. :(


Något jag däremot är väldigt glad över är att jag har haft tillräckligt med lättillgängliga pengar för att kunna köpa mat och inte behöva be min bank om kredit under den här veckan. Enda anledning till att jag har haft det är just för att kunna köpa saker till lägenheten, annars brukar jag försöka ha sparpengar någonstans där man faktiskt får lite ränta för dem. Men har jag lärt mig något av detta (förutom att man inte kan lita på EM) så är det värdet av att ha en reserv att ta av när oväntade saker händer. 

 
 
Neta

Neta

13 februari 2015 01:57

Fy f-n på ren svenska! Tycker du med din Banks hjälp ska ta detta vidare. Och vänd dig till kvällstidningarna.
Dubbel ränta på pengarna och kompensation är självklart det du ska ha.

http://Netaave2.bloggplatsen.se

puckolina

15 februari 2015 21:35

Jag vet att jag borde. Men just att gå till kvällstidningarna är väl ungefär det enda alternativ jag har (med tanke på att dubbel ränta lär bli typ 1 kr idag) och jag är inte så sugen på att hamna i tidningen. Så jag ska bara släppa det och gå vidare (och inte handla där igen).

 
FrökenSpara

FrökenSpara

14 februari 2015 17:02

Usch så jäkla trist och tråkigt, vad är de där för hjälpsam personal?! Jag skulle också få panik om jag såg att det var draget två gånger. Jäkla dålig stil av dem!

http://frokenspara.blogg.se

puckolina

15 februari 2015 21:36

Ja, de skryter på sin hemsida om att de har bäst kundbemötande.. stämmer säkert så länge kunderna bara handlar och inte ställer några krav. *mutter*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av puckolina - 23 april 2015 21:34

Det blev lite väl sent och lite för mycket vin inatt igen, vilket gjorde att jag fick sova för lite för 4 natten på raken och rent allmänt inte har varit i form idag.    Så den planerade joggingturen sköts upp och sköts upp lite till ända tills j...

Av puckolina - 21 april 2015 17:12

Jag tränade även igår, mest för sällskapets skull. Min kropp ville egentligen bara vila och ta det lugnt och inte ansträngas något mer. Så idag har jag tagit det lugnt och ätit pizza. :p    Jag bestämde mig redan igår för att jag skulle äta pizza...

Av puckolina - 19 april 2015 23:55

Ibland tar jag ett steg bakåt, betraktar mig själv utifrån och förundras över allt som bara händer utan att jag egentligen har någon kontroll över det.    Träningen är ju självklart det mest uppenbara. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt d...

Av puckolina - 19 april 2015 20:46

Helvete vad jag har tränat den här veckan! Alltså.. det är inte riktigt måtta på det. Jag har fått gjort alla pass förutom yoga som jag vill göra på en vecka.. Och nej, det är inte realistiskt att kunna hålla på så här varje vecka. Men det är lite ku...

Av puckolina - 17 april 2015 00:10

Tidigare idag fick jag ett meddelande om att räntan på mitt sparkonto sänks ytterligare till 0,60%. Det är verkligen ingenting och det gör mig en smula irriterad.    Så jag bestämde mig för att lämna en jämn och bra summa där och överföra resten ...

Ovido - Quiz & Flashcards