Direktlänk till inlägg 31 januari 2015

Okej, vi kör lite "inte handla" mål ändå.

Av puckolina - 31 januari 2015 21:18

Jag blir så himla inspirerad av duktiga människor. Speciellt människor som är duktiga på ett realistiskt sätt, liknar mig och som har mål de strävar mot. Visst kan jag även bli inspirerad av människor som t.ex springer ultramarathons, men inte på samma verklighetsförankrade sätt. 


I alla fall så läste jag det här inlägget hos fröken spara och kände att "men vad fan, jag borde också kunna". Ett helt år däremot.. nej, det blir för stort och skulle bara falla efter en vecka. På samma sätt har jag svårt att sätta upp ett mål utan en bestämd belöning i slutändan. Jag behöver kunna säga till mig själv "om du köper x så får du inte y" för att stoppa mig själv när det blir svårt. 


Jag kommer därför att göra det realistiskt och verkligt. Antagligen också superlöjligt i många människors ögon. Jag är fullt medveten om att det jag ser som en utmaning att avstå är många människors självklarhet / verklighet. Men varje människas utmaningar är unika. Det är inte konstigare när det gäller pengar än vad det är när det gäller t.ex löpning. Kan jag inte springa 5 km så är det ett bra första mål, ett marathon är det inte (för att fortsätta med samma exempel). 


Så - regler: 

¤ Allt jag anser att jag behöver (inklusive inredning) till min nya lägenhet är fullt tillåtet att köpa. 

¤ Jag får inte köpa kläder, tidningar (det kommer att vara värst), böcker, pennor, anteckningsblock, onödigt smink (ersätta grundsmink som mascara är okej) eller hudvård som inte är strikt nödvändigt (inga nya coola produkter) eller något annat onödigt. 

¤ Allt om stoppas i munnen är okej, men med eftertanke. 

¤ Samma med t.ex hårfärgningsmedel och dylikt - kan jag vänta två veckor till? 


Belöning:

¤ Efter 1 månad (1/3) så får jag göra en mindre fysisk korrigering som jag har velat göra i massor med år. 

¤ Efter fyra månader (1/6) så får jag köpa en ny kamera. 


Kommer jag i slutändan att spara några pengar på det här? Ja, jag tror faktiskt det. Å enda sidan kan man argumentera att jag antagligen skulle ha köpt dessa två saker ändå. Å andra sidan så har jag velat göra dem i flera/ många år men inte gjort dem eftersom jag inte har haft "råd". Men även om jag nu inte skulle göra det så spelar det inte så stor roll. Mitt övergripande årsmål att gå +/- noll i min totala ekonomi har ingenting med det här att göra. Det här handlar om karaktär. Om att inte shoppa för att jag ska må bättre eller sämre och om att bryta vanor. 

 
 
FrökenSapra

FrökenSapra

2 februari 2015 11:55

Det är bra att du gör på det sättet som känns bra för dig! Heja heja, lycka till! :)

http://frokenspara.blogg.e

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av puckolina - 23 april 2015 21:34

Det blev lite väl sent och lite för mycket vin inatt igen, vilket gjorde att jag fick sova för lite för 4 natten på raken och rent allmänt inte har varit i form idag.    Så den planerade joggingturen sköts upp och sköts upp lite till ända tills j...

Av puckolina - 21 april 2015 17:12

Jag tränade även igår, mest för sällskapets skull. Min kropp ville egentligen bara vila och ta det lugnt och inte ansträngas något mer. Så idag har jag tagit det lugnt och ätit pizza. :p    Jag bestämde mig redan igår för att jag skulle äta pizza...

Av puckolina - 19 april 2015 23:55

Ibland tar jag ett steg bakåt, betraktar mig själv utifrån och förundras över allt som bara händer utan att jag egentligen har någon kontroll över det.    Träningen är ju självklart det mest uppenbara. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt d...

Av puckolina - 19 april 2015 20:46

Helvete vad jag har tränat den här veckan! Alltså.. det är inte riktigt måtta på det. Jag har fått gjort alla pass förutom yoga som jag vill göra på en vecka.. Och nej, det är inte realistiskt att kunna hålla på så här varje vecka. Men det är lite ku...

Av puckolina - 17 april 2015 00:10

Tidigare idag fick jag ett meddelande om att räntan på mitt sparkonto sänks ytterligare till 0,60%. Det är verkligen ingenting och det gör mig en smula irriterad.    Så jag bestämde mig för att lämna en jämn och bra summa där och överföra resten ...

Skapa flashcards