Direktlänk till inlägg 22 januari 2015

Hording i badrummet.

Av puckolina - 22 januari 2015 16:03

Badrummet är verkligen den plats i hemmet där jag tenderar att samla på mig mest prylar som bara står och samlar damm. Jag älskar nämligen allt som har med hudvård, smink och skönhet att göra. När jag var yngre var det full krigsmålning varje dag och jag hade generellt en väldigt utstuderad stil. Numera - nje, snarare väldigt konservativt och "lagom". Men jag tycker fortfarande att det är jätteroligt och sminkar mig i princip varje dag. Dessutom har jag extremt torr hud, så pass att jag ofta under vintern vaknar på morgonen och upptäcker att jag har kliat sönder huden i sömnen. Inte jätteroligt och medför att jag måste ha en hel del produkter som fungerar, dels för kroppen och ansiktet, men också för hårbotten och naglarna. 


Men att jag har produkter som jag gillar och använder är naturligtvis inte problemet. Problemet är allt annat som bara står där och inte används. Smink, parfymer och sådant som jag inte använt på 10 år är efter min förra storrensning borta. Nagellack och teatersmink som bara används 1-2 gånger per år är fint sorterade i lådor. Det som är kvar är:


1 - Sådant som fungerar, men inte är riktigt bra. Schampo, balsam och tvålar som jag använt 1/3 av och som förpassats till hyllan när jag har köpt eller fått någonting roligare. Ett bra exempel är ett set jag fick för flera år sedan med en väldigt julig doft. Duschkrämen och lotionen gick fort åt. Däremot duschtvålen med peelingkorn i.. Jag kan inte använda sådant på vintern med tanke på hur torr hud jag har. Det går bara inte. 


2 - Sådant som jag har köpt eftersom jag "borde" använda det = framför allt hårinpackningar och ansiktsmasker. Jag har hela tiden ambiotionen att jag ska ha en "spadag" en gång i veckan då jag gör sådana saker. Men det händer aldrig. Direkt efter dusch vill jag inte kleta på ansiktsmask eftersom mitt hår då kommer att behöva blötas igen för att kunna få en frisyr. När jag är påklädd och håret är torrt så ids jag inte. Men ambitionen finns alltid och därför bli sakerna stående. 


Kategori två vet jag faktiskt inte vad jag ska göra åt. Inse faktum och slänga sakerna kommer bara att innebära att jag i ett svagt ögonblick köper nya (det har hänt förr). Kategori ett har jag däremot verkligen skärpt till mig på de senaste månaderna, så pass att jag faktiskt kan se ljuset i tunneln. Jag fick nämligen ett jättefint set till jul som jag hemskt gärna vill använda. Men jag har ställt som villkor att de andra sakerna måste ta slut först. Peelingkrämen har jag löst på så sätt att jag bara använder den i armhålan. Det tar tid att få slut på den på det sättet, men sakta med säkert händer det. Mina halvtomma (dåliga) schampoflaskor ställer jag fram en i taget och använder typ var tredje tvätt när håret ändå mest behöver en liten uppfräschning. Lotions som egentligen inte fungerar av olika anledningar (fel doft eller undermålig produkt) försöker jag använda på mina värsta torrhetsfläckar de dagar jag egentligen inte ha tänkt smörja in mig alls. 


Sakta men säkert blir det faktiskt mindre flaskor och burkar på hyllan (utan att jag behöver slänga) och förhoppningen är att 3-4 stycken ska ha tagit slut när jag flyttar. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av puckolina - 23 april 2015 21:34

Det blev lite väl sent och lite för mycket vin inatt igen, vilket gjorde att jag fick sova för lite för 4 natten på raken och rent allmänt inte har varit i form idag.    Så den planerade joggingturen sköts upp och sköts upp lite till ända tills j...

Av puckolina - 21 april 2015 17:12

Jag tränade även igår, mest för sällskapets skull. Min kropp ville egentligen bara vila och ta det lugnt och inte ansträngas något mer. Så idag har jag tagit det lugnt och ätit pizza. :p    Jag bestämde mig redan igår för att jag skulle äta pizza...

Av puckolina - 19 april 2015 23:55

Ibland tar jag ett steg bakåt, betraktar mig själv utifrån och förundras över allt som bara händer utan att jag egentligen har någon kontroll över det.    Träningen är ju självklart det mest uppenbara. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt d...

Av puckolina - 19 april 2015 20:46

Helvete vad jag har tränat den här veckan! Alltså.. det är inte riktigt måtta på det. Jag har fått gjort alla pass förutom yoga som jag vill göra på en vecka.. Och nej, det är inte realistiskt att kunna hålla på så här varje vecka. Men det är lite ku...

Av puckolina - 17 april 2015 00:10

Tidigare idag fick jag ett meddelande om att räntan på mitt sparkonto sänks ytterligare till 0,60%. Det är verkligen ingenting och det gör mig en smula irriterad.    Så jag bestämde mig för att lämna en jämn och bra summa där och överföra resten ...

Ovido - Quiz & Flashcards