Alla inlägg den 22 januari 2015

Av puckolina - 22 januari 2015 20:15

Det här går faktiskt bra! Visst blir det fortfarande mycket mobiltid och reflexen att sträcka sig efter mobilen så fort det blir några minuters stillhet i livet finns helt klart kvar. Det känns också lite jobbigt att se alla förfrågningar som poppar upp och veta att många av dem säkert är frågor om kapitelupplåsningar som jag inte kan hjälpa till med. Men jag håller ändå målet, jag har inte loggat in en enda gång. 


Och det blir mindre mobiltid totalt, man kan bara kolla aftonbladet så många gånger per dag innan det bli löjligt. Jag märker att jag t.ex bli mer benägen att skriva här när jag har tråkigt och känner sug efter internet, vilket känns betydligt mer konstruktivt än att spela candy crush. :p 


Något jag också känner ett sug av att minska är facebook. FB har en solklar social funktion i mitt liv. Mycket sociala kontakter, inbjudningar etc, sker enbart på FB och det är också ett sätt att hålla kontakten med gamla vänner i andra städer / länder. Men att kolla FB 50 gånger per dag (det skulle inte förvåna mig om det är så mycket) är bara inte konstruktivt. 95% av flödet är ju ändå bara länkar och filmer som inte direkt stimulerar varken hjärnan eller själen. 


När jag tidigare i dag hade en stund över så passade jag på att möblera om. Istället för att ha spelen och FB på första sidan så förpassade jag dem till sidan två. Istället la jag endomondo och gymappen på sidan ett. Allt enligt devisen att hjärnan alltid vill ta genvägar och det man ser först är det man sedan kommer att göra. Ser jag FB-appen så fort jag tar i mobilen så är det självklart den jag kommer att gå in på. 


Jag vet redan vad jag skulle vilja lägga mobiltiden på istället. Jag vill vara närvarande när jag ser en film eller tv-serie. Antingen aktivit titta på den eller aktivt inte titta på den, inte sitta med delad uppmärksamhet som jag gör idag (kommer troligtvis att bli lättare efter flytten när jag styr över tv:en helt själv). Jag vill läsa böcker och jag vill lära mig mer om ämnen som intresserar mig. 

Av puckolina - 22 januari 2015 16:03

Badrummet är verkligen den plats i hemmet där jag tenderar att samla på mig mest prylar som bara står och samlar damm. Jag älskar nämligen allt som har med hudvård, smink och skönhet att göra. När jag var yngre var det full krigsmålning varje dag och jag hade generellt en väldigt utstuderad stil. Numera - nje, snarare väldigt konservativt och "lagom". Men jag tycker fortfarande att det är jätteroligt och sminkar mig i princip varje dag. Dessutom har jag extremt torr hud, så pass att jag ofta under vintern vaknar på morgonen och upptäcker att jag har kliat sönder huden i sömnen. Inte jätteroligt och medför att jag måste ha en hel del produkter som fungerar, dels för kroppen och ansiktet, men också för hårbotten och naglarna. 


Men att jag har produkter som jag gillar och använder är naturligtvis inte problemet. Problemet är allt annat som bara står där och inte används. Smink, parfymer och sådant som jag inte använt på 10 år är efter min förra storrensning borta. Nagellack och teatersmink som bara används 1-2 gånger per år är fint sorterade i lådor. Det som är kvar är:


1 - Sådant som fungerar, men inte är riktigt bra. Schampo, balsam och tvålar som jag använt 1/3 av och som förpassats till hyllan när jag har köpt eller fått någonting roligare. Ett bra exempel är ett set jag fick för flera år sedan med en väldigt julig doft. Duschkrämen och lotionen gick fort åt. Däremot duschtvålen med peelingkorn i.. Jag kan inte använda sådant på vintern med tanke på hur torr hud jag har. Det går bara inte. 


2 - Sådant som jag har köpt eftersom jag "borde" använda det = framför allt hårinpackningar och ansiktsmasker. Jag har hela tiden ambiotionen att jag ska ha en "spadag" en gång i veckan då jag gör sådana saker. Men det händer aldrig. Direkt efter dusch vill jag inte kleta på ansiktsmask eftersom mitt hår då kommer att behöva blötas igen för att kunna få en frisyr. När jag är påklädd och håret är torrt så ids jag inte. Men ambitionen finns alltid och därför bli sakerna stående. 


Kategori två vet jag faktiskt inte vad jag ska göra åt. Inse faktum och slänga sakerna kommer bara att innebära att jag i ett svagt ögonblick köper nya (det har hänt förr). Kategori ett har jag däremot verkligen skärpt till mig på de senaste månaderna, så pass att jag faktiskt kan se ljuset i tunneln. Jag fick nämligen ett jättefint set till jul som jag hemskt gärna vill använda. Men jag har ställt som villkor att de andra sakerna måste ta slut först. Peelingkrämen har jag löst på så sätt att jag bara använder den i armhålan. Det tar tid att få slut på den på det sättet, men sakta med säkert händer det. Mina halvtomma (dåliga) schampoflaskor ställer jag fram en i taget och använder typ var tredje tvätt när håret ändå mest behöver en liten uppfräschning. Lotions som egentligen inte fungerar av olika anledningar (fel doft eller undermålig produkt) försöker jag använda på mina värsta torrhetsfläckar de dagar jag egentligen inte ha tänkt smörja in mig alls. 


Sakta men säkert blir det faktiskt mindre flaskor och burkar på hyllan (utan att jag behöver slänga) och förhoppningen är att 3-4 stycken ska ha tagit slut när jag flyttar. :)

Ovido - Quiz & Flashcards