Alla inlägg den 21 januari 2015

Av puckolina - 21 januari 2015 17:46

Jag vet att jag är väldigt känslig för depression. Helt enkelt därför att jag har varit mer eller mindre deprimerad under stora delar av mitt liv. Tonåren var väldigt jobbiga med en hel del självbestraffningsbeteenden och destruktiva relationer och jag har alltid känt att jag har saknat det där genuina "må bra" som jag upplever att de flesta andra människor verkar ha av sig själva. 


Jag vet inte hur många gånger jag har stött på motgångar i livet och direkt hamnat i den onda cirkeln av självsvält, sömnlöshet, för mycket alkohol och för mycket shopping. Jag är inte ute efter att shoppa för att må bättre, jag shoppar för att må sämre. 


Jag är inne i den svängen nu också, det är jag, men till skillnad mot för tidigare gånger så försöker jag verkligen kämpa emot. Jag försöker äta den där bananen och försöker känna att det faktiskt är bra nog. Jag försöker ta mig upp ur soffan och ta hand om disken, även om det tar mig två timmar, och har jag gjort i alla fall det så är det bra nog. 


Samtidigt är jag inte lika djupt nere som jag trodde att jag skulle vara, och där skyller jag faktiskt på träningen. Nyligt läste jag den här artikeln  angående hur träning rent fysiologiskt skyddar och bekämpar depression, och i alla fall för mig upplever jag att det stämmer. Jag har tränat mer eller mindre regelbundet i ett år nu och även om det blivit extremt lite senaste månaden så har jag i alla fall tagit mig iväg några gånger. Kanske är det enzymet som hjälper mig. Kanske är det att jag när jag tränar inte kan vara någon annanstans än i nuet. Kanske är det att jag måste äta bättre. Vad det än är så hjälper det. 


Och det blir faktiskt ett beroende. För ett år sedan skulle jag bara ha skrattat om någon hade påstått att jag idag skulle ha gett mig ut och sprungit i minusgrader, men idag har jag gjort just det. Det är en kamp att ta mig upp ur soffan - men jag gör det. 

Skapa flashcards