Alla inlägg den 20 januari 2015

Av puckolina - 20 januari 2015 21:30

Jag älskar mina ekonomiska planeringar. Att få sitta med kassabok.nu och mina excelark och planera, finuliga och spekulera i vart mina pengar ska ta vägen. Men innan flytten är klar och jag har bott ensam i någon månad så har jag verkligen ingen koll. 


Att den här månaden blir jättedyr och kommer att innebära ett stort minus i budgeten vet jag. Nästa månad.. tja. Jag får en bra lön. Jag har 1,5 hyra och en hel del dyra kostnader som har med flytten att göra. Jag har en hel del pengar till möbler som jag inte "räknat med" ännu, men ingen aning om vad möblerna kommer att kosta och därför ingen aning om det blir några pengar över. 


Nästa månad kan bli helt fantastisk. Eller också blir den inte det.. jag vet inte. 


Mars månad däremot, då lär jag kunna börja planera lite mer. Först ska bufferten upp till en bra nivå igen och hur lång tid det tar beror på februari. I bästa fall kommer jag redan i mars kunna starta upp ett långsiktigt sparande i fonder med en lagom summa i månaden. Jag har också planer på att lägga undan en liten summa varje månad som förhoppningsvis ska kunna användas för en extraamortering på CSN-lånet i december. Även några hundra i månaden kan göra en bra skillnad på en 10-årsperiod.  

Av puckolina - 20 januari 2015 18:15

Det är tungt och jag orkar nästan ingenting. En månad utan nästan någon träning alls och alldeles för mycket ciggaretter (ja, jag har fuskat och inte haft hjärta att erkänna det). På det en vecka med för mycket arbete och alldeles för lite mat och sömn. 


Men tack vare undbara vänner som peppar, stöttar och bokar in sig på mina favoritpass även om de egentligen inte ens tycker om dem bara för att jag ska ta mig iväg, så har jag nu tränat två gånger på två dagar. En pass kondition och ett pass styrka. 


Det är precis vad jag behöver. Något som får upp mig i soffan. Som tvingar mig att äta. Som frigör de där underbara endorfinerna. Som får mig att vara i nuet och som gör att jag blir genuint trött och sover på nätterna. 


Nu hoppas jag på bättre väder någongång så att jag kan börja jogga igen också. Det är verkligen helt olikt mig, men jag saknar det faktiskt. 

Skapa flashcards