Direktlänk till inlägg 4 januari 2015

Sparsam - varför då?

Av puckolina - 4 januari 2015 11:00

Ja, det blir mest bara inlägg om pengar just nu, jag är inne i en sådan period och det blir inte bättre av alla roliga nya sparsamhetsbloggar som dyker upp som inspiration och pepp. :) 


Jag har berört ämnet förut, men mina tankar kring det är långt ifrån färdiga och jag har ett behov att upprepa mig, så jag tar det en vända till. Varför bli sparsam? 


¤ En sak jag är helt säker på är att jag inte vill bli snål. Jag vill inte bli en person som tackar nej till nöjen, inte kan vara generös mot mina medmänniskor, nekar mig själv saker jag faktiskt vill ha etc. Med det menar jag inte att de som lever så inte har bra liv eller att det inte går att ha roligt utan att spendera pengar, men det ligger inte riktigt för mig. Självklart kan det till exempel vara minst lika trevligt att ha en middag hemma som att gå ut på resturang för en bråkdel av pengarna, men jag vill ha resturangen också. :p 


¤ Jag tycker att det är väldigt inspirerande att läsa om människor som har tydliga och ganska högflygande mål om ekonomiskt oberoende. Miljonär innan 30 är väl den inom bloggvärlden mest kända exemplet, men även frivid42 följer jag slaviskt och beundrar. Det fungerar dock inte för mig. Om jag visste med 100% säkerhet att jag skulle vara frisk, välmånde och eknomiskt oberoende om säg 10 år.. kanske kanske. Men det gör jag inte. Jag har stött på alldeles för många exempel i min omedelbara närhet på personer som drabbats av allvarliga sjukdomar och till och med död i unga år för att jag ska vara villig att offra en massa för en högst osäker framtid. Jag har dessutom släktingar som sparat och gnetat och aldrig unnat sig och dött med en massa pengar på banken som bara gått till någon annan. Jag vill inte bli sådan och jag vill inte vara sådan. Hade jag haft barn så hade det kanske varit en annan sak, då hade de i alla fall fått pengarna i händelse av olycka eller sjukdom. Men inte som det ser ut nu. 


¤ Jag vill inte heller ha det som jag har haft det än så länge i livet. Leva från lön till lön, alltid ha oron i kroppen att om det händer något akut så måste jag låna. Veta att om jag ramlar och bryter handleden så kommer hela min ekonomi att rasa. Att omöjligt kunna köpa en bostadsrätt utan att blancolåna till insatsen och få en absurt hög månadskostnad. 


¤ Jag vill helt enkelt ha så pass mycket pengar att jag kan känna mig trygg. Veta att jag har råd med större oväntade utgifter, veta att jag har råd att bli sjukskriven, kanske lite "fuck you money" om jag skulle känna för det. 


¤ En känsla jag har är att om jag hade 200 tusen i tillgångar så skulle jag må ganska bra, dvs lite mindre än en årslön netto. Idag har jag långt ifrån den summan och det känns som att de pengar jag har skrapat ihop hitintills inte skulle räcka så där jättelångt om det verkligen gällde. 


¤ Hur mina ekonomiska mål och mina vardagliga prioriteringar ska synkas ihop har jag redan pratat om flera gånger. Minimera känsloshoppingen som jag ändå bara mår dåligt av. Låta pengarna gå till sådant som jag faktiskt värderar och bryr mig om. Minimera "slarvpengarna" typ micromat på jobbet för att jag glömt tina matlåda. 


¤ Om jag klarar årets mål så är jag halvvägs där. :) Det ska bli spännande att se hur långt jag kommer under det här året. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av puckolina - 23 april 2015 21:34

Det blev lite väl sent och lite för mycket vin inatt igen, vilket gjorde att jag fick sova för lite för 4 natten på raken och rent allmänt inte har varit i form idag.    Så den planerade joggingturen sköts upp och sköts upp lite till ända tills j...

Av puckolina - 21 april 2015 17:12

Jag tränade även igår, mest för sällskapets skull. Min kropp ville egentligen bara vila och ta det lugnt och inte ansträngas något mer. Så idag har jag tagit det lugnt och ätit pizza. :p    Jag bestämde mig redan igår för att jag skulle äta pizza...

Av puckolina - 19 april 2015 23:55

Ibland tar jag ett steg bakåt, betraktar mig själv utifrån och förundras över allt som bara händer utan att jag egentligen har någon kontroll över det.    Träningen är ju självklart det mest uppenbara. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt d...

Av puckolina - 19 april 2015 20:46

Helvete vad jag har tränat den här veckan! Alltså.. det är inte riktigt måtta på det. Jag har fått gjort alla pass förutom yoga som jag vill göra på en vecka.. Och nej, det är inte realistiskt att kunna hålla på så här varje vecka. Men det är lite ku...

Av puckolina - 17 april 2015 00:10

Tidigare idag fick jag ett meddelande om att räntan på mitt sparkonto sänks ytterligare till 0,60%. Det är verkligen ingenting och det gör mig en smula irriterad.    Så jag bestämde mig för att lämna en jämn och bra summa där och överföra resten ...

Skapa flashcards