Alla inlägg den 30 december 2014

Av puckolina - 30 december 2014 21:22

 

Jag kanske inte bryr mig så mycket om själva nyårsafton (är lite för mycket hundägare för det), men självklart har jag lite mål, förhoppningar och planer inför nästa år. 


Med tanke på separation, flytt och att mitt liv kommer att förändras mer än vad det har gjort sedan jag slutade vara student för 7 år sedan så är jag väldigt försiktig.. det finns ingen poäng med att se tillbaka på det här året och tro att nästa ska kunna bli bättre trots helt andra förutsättningar. Det bäddar bara för besvikelse. Samtidigt finns det ingen mening med att sätta upp mål som inte innebär någon som helst utmaning - då är det inga mål, då är det vardag. 


Ekonomiskt: I år vill jag hamna i nollbalans, dvs att mina tillgångar är lika stora som mina skulder. Eftersom jag om någon vecka bara har CSN-lånet kvar som skuld så har jag inget intresse av att bli skuldfri, det är inte ekonomiskt smart. Men att hamna på noll i balans. En månatlig förbättring på i genomsnitt 5000 kr / månad krävs för att detta mål ska uppnås. Helt klart ett utmanande mål med tanke på att kostnaden för mina fasta räkningar dubbleras, och i snitt var jag inte ens i närheten förra året. Men det bör inte vara omöjligt på något sätt. 


Träning: Jag började förra året med ett mål på två gånger i veckan, övergick till 3 gånger i veckan under hösten och har inte riktigt lyckats med det. Tre gånger i veckan till kanske 70% och två till 90%, vilket i sig är relativt okej siffror. Dock backar jag till två gånger i veckan under 2015, vilket känns alldeles tillräckligt med tanke på att mängden hundpromenader kommer att öka rejält. 

Dock: två riktiga träningspass, några mils hundpromenader och ett aktivt arbete är i och för sig godkänt. Dock har jag planerat att lägga in lite utmaningar här och där. Små saker jag funderar på är att t.ex en gång i veckan göra 20 situps, en gång 20 armhävningar och en gång 20 knäböj. Var för sig tar det max två minuter att göra detta, men på ett år lär det ändå göra skillnad. 


Mat: Framför allt vill jag fortsätta att äta okej mat, gärna lagad sådan, trots att jag bli ensam. Bara det är en rätt bra utmaning. :p Men frukt i alla fall några gånger i veckan, minimera micromaten på jobbet, mer ekologiskt och mindre kött känns som ett bra mål. 


Mentala mål: Den största utmaningen det här året är självklart att jag ska lära mig att bo ensam igen, vilket är något jag verkligen vill lära mig, men jag vet att det kommer att bli svårt. Pga sambons kroniska arbetslöshet så har jag ytterst sällan varit ensam ens några timmar och väldigt få nätter de senaste många åren.. det kommer att bli jobbig. 

En sak som störde mig väldigt mycket i början av vår relation, men som nu har blivit ett måste även för mig, är att alltid ha ljud igång. Gärna tv:en och musikt samtidigt, alltid tv:en igång på natten etc. Detta vill jag verkligen lära av mig igen. Jag vill hitta tillbaka till tystnaden. 


Relationer: Framför allt vill jag lära mig att vara ensam igen, så klart. Men många middagar och luncher med goda vänner och kollegor vore inte helt fel. Bli bättre på att träna tillsammans med andra. Lära känna fler trevliga hundmänniskor som jag kan hitta på roliga hundsaker med. Sen har jag och en släkting mer eller mindre bestämt att vi ska åka utomlands en vecka. Jag har inte varit utomlands på 15 år och det skulle faktiskt vara helt underbart att få tillbringa en vecka med att slappa på stranden och äta på resturanger. Jag ska bara få ihop det med hunden för att det ska gå. 


Jag ska försöka göra en liten månadssammanställning varje månad över hur det går för mig. Vilka mål som går bra, vilka som går dåligt och vilka som förändras med tidens gång. 

Av puckolina - 30 december 2014 20:45

Jag måste erkänna att jag faktiskt är supernöjd både med dagen och med mig själv. :)


¤ Vi började med lunch och tjejsnack. Mycket gott och normalt pris = 109 kr. 

¤ Sen köpte jag min planerade kalender för 169. Onödig utgift på så sätt att jag redan hade köpt en kalender för nästa år, men av någon anledning fick jag för mig att jag skulle köpa en liten och det fungerade bara inte. Min kalender är min dagbok och används flitigt nästan varje dag, och det är viktigt för mig att jag trivs med den. 

¤ Förra veckan hittade jag en bortglömd bonuscheck på 50:- på ett apotek, vilket gav mig ett paket ögondroppar (används ofta) för 5:-

¤ En julklapp var presentkort på 300:-. 200:- av dem gav mig t-shirten jag hade tittat ut förra veckan. Såå fiiin. :p

¤ Den sista hundralappen gjorde att jag betalade mäktiga 30:- för mascaran. 

¤ Tills sist dök ytterligare en bekant upp för fika = 63:- 


Lunch, fika, mascara, ögondroppar, kalender och t-shirt för 376. Det är vad jag kallar en lagom utgift för en heldag på stan. :)


Det jag är allra mest nöjd med är att jag strax efter att jag skrev gårdagens inlägg kom på att jag faktiskt övervägt en ny handväska. Behovet finns eftersom min enda väska som fungerar bra att ha till och från jobbet (dvs är stor nog för matlåda etc) börjar gå sönder på väl många ställen. Jag hittade ingen som passade bra för det syftet, men däremot en liten "partyväska" som var jätte, jättefin. Jag gick runt och bar på den i säkert tio minuter och blev hårt påhejad av båda kompisarna att jag skulle köpa den, men till slut vann förnuftet och jag ställde tillbaka den på hyllan. Hejja mig! 

Skapa flashcards