Alla inlägg den 26 december 2014

Av puckolina - 26 december 2014 12:15

Efter en hel del funderande så har jag bestämt mig för att sälja de aktier och fonder jag har. Främsta anledningen är just mina aktier. För rätt många år sedan hypade en släkting ett företag till skyarna och som ett expriment så köpte jag aktiter för 1500. Efter det rasade de, och sen rasade de lite till och sen lite till. I flera år nu har de legat på omkring -90% och bara varit irriterande. Även om hoppet alltid finns att de ska återhämta sig, så har jag extremt svårt att se att de någonsin skulle gå upp till nivån jag köpte dem för, än mindre ge någon vinst att tala om.. Och det är ju bara småsummor ändå. 


Samtidigt har mina fonder gått jättebra och även om det också bara handlar om småsummor i sammanhanget så låg det ändå på plus nästan 4000 senast. 


Eftersom börsen just nu enligt alla är extremt övervärderad. Eftersom jag hade ett bra tillfälle att plocka ut några tusen i vinst och kunna kvitta vinstskatten mot förluster. Och eftersom jag har lite väl lite pengar på mer lättillgängliga sparkonton så bestämde jag mig till slut att göra just så. 


Efter att allt flyttande, möbelinköp och allt sådant är över (och jag återställt mitt lilla lättillgängliga buffertkonto) så tänkte jag efter det börja månadsspara i fonder igen och bygga upp dem på nytt. Har jag tur så har marknaden fallit till lite mer normala nivåer vid det laget. 

Ovido - Quiz & Flashcards