Alla inlägg den 29 november 2014

Av puckolina - 29 november 2014 17:15

Spel och lotter är ett omdiskuterat ämne och mitt intryck är att ytterst få ekonomibloggar / aspirerade miljonärer etc någonsin spelar. Självklart håller jag med om att oddsen är så extremt låga att det ska vara ekonomiskt försvarbart att spela bort pengar i förhoppningen att vinna mer än vad man förlorar. Samtidigt så är det ett faktum att den som inte spelar definitivt inte vinner. 


Jag spelar faktiskt.. Och tack vare att jag vann några tusen i våras så ligger jag fortfarande plus i år, dock absolut inte om jag ska se över en tioårsperiod eller min livstid. Däremot försöker jag att hålla mig ifrån att sletrianköpa en triss här och en skrappyramid där. Jag spelar en rad på lotto ons + lör med jokern vilket kostar 34 kr i veckan, och jag köper för 10 veckor i taget. Om jag håller mig ifrån att spela upp vinsterna på annat så brukar det i genomsnitt generera vinster som sänker kostnaden till 25 kr veckan, och jag har som sagt chans att vinna lite mer vilket jag har gjort en gång. 


I år har jag dessutom köpt en triss julkalender för 150 kr. Jag har varit sugen på den länge, jag ska inte köpa någon bodyshop kalender som jag har gjort de senaste åren och den var rätt så billig. Sen om det visar sig att det är värt det i slutändan får jag naturligtvis se. 

Av puckolina - 29 november 2014 11:15

Jag har en väldigt liten släkt och får inte så många presenter, men motsvarande i pengar så brukar det ändå bli några tusen. 


Två presenter vet jag redan om och de kommer att bli jättebra. Den första är presentkort på en sportaffär i stan, där jag ska köpa en jacka att ha när jag joggar och en tunn långärmad funktionströja. Det andra är presentkort på en möbelaffär i stan som kommer att bli bidrag till en ny soffa. Jag ska köpa lite nya möbler efter att jag har flyttat och soffa är något jag inte vill köpa begagnat (resten hoppas jag kunna få tag på betydligt billigare). 


De julklappar jag själv ska ge bort kommer primärt att vara förbrukningsartiklar och välgörenhet. En släkting vill bara ha välgörenhet och det är vad hen får. Planen för övriga är små korgar med ätbara saker, dels svamp och annat som jag själv plockat, dels roliga småsaker från julmarknader. Sambon och en annan släkting är svår.. Tur att jag har nästan en månad på mig. :p

Skapa flashcards