Alla inlägg den 28 november 2014

Av puckolina - 28 november 2014 23:26

Bilen = 1000 kr. Min tur att fylla tanken, några lampor behöver bytas och ev. tar jag mig för att besiktiga den också. Bara för att det vore kul att inte vara ute i sista sekunden för en gångs skull. Budgetposten kan ev vara lite snålt tilltagen, men det borde inte diffa på så mycket. 

Djuren = 1000 kr. Bör vara löjligt väl tilltagen tycker jag. På rak arm behöver jag inte köpa någonting förutom lite blötfoder till katterna och godis till hunden, men å andra sidan har jag inte kollat efter så noga hur mycket som finns av mat, sand etc. 

Nöjen / kläder = 3000

Övrigt = 4000 - julklappar faller under den här posten. 


Den enda som är "rörd" än så länge är övrigtposten där nästan en tusenlapp är spenderad redan = julkalender och gymkortet. 

Av puckolina - 28 november 2014 22:16

Jag är lite i konflikt nu mellan min önskan om att spara pengar och min önskan om att komma ut ur hemmet, umgås med människor och göra roliga saker. Gratisnöjen finns, men är tyvärr sällan speciellt roliga. 


För att kompromissa och försöka hitta en strategi som fungerar för mig så har jag gjort en relativt generös budget (ett par tusen högre än förra månaden som ju inte höll alls). Eftersom jag både sålt en del och jobbade extra förra månaden så gick det bra att kombinera med ett högt sparande. 


Planen för att hålla nere kostnaderna är:

Att att försöka hålla nere matkostnaderna här hemma. Jag har lagt i princip hela min del av matkostnaden på ett större parti kött, och eftersom sambon inte kan betala mer än han gör så måste vi leva billigt om inte jag ska behöva lägga extra. Men vi har mycket mat hemma och det var länge sedan jag åt blodpuddning. :p

Att se om jag kan sälja ytterligare lite småsaker. 

Att verkligen, verkligen försöka hålla nere småhandladet och tröstshoppandet. Tidningar, godis, läsk och sådant gör mig inte lyckligare. 

Att försöka hålla mig till 80/20 principen. Om jag kan leva billigt 5-6 dagar i veckan så bör jag kunna unna mig extra saker 1-2 dagar i veckan och ändå hålla mig inom budgeten. 

Att tillfredställa mitt shoppingbehov genom att köpa julklappar istället för saker till mig själv som jag ändå inte behöver. 


Saker jag får och ska lägga pengar på:

Bio - det går många bra filmer som jag vill se på bio nu. 

Middagar hemma - det är ett trevligt sätt att umgås som inte nödvändigtvis behöver bli dyrt. 

Luncher och ev. någon middag på stan. 

Julmarknader. En  hel del julklappar planeras att köpas på marknader, men även en del i matväg till oss. 

Ev. loppisfynd - primärt då saker som jag behöver / vill ha till nästa lägenhet. 





Av puckolina - 28 november 2014 13:47

Igår hade vi en vän på middag och precis som alltid så blev två timmar för sent och två vinglas för mycket :p Men jag hade bestämt mig för att jogga idag på förmiddagen, så jag gjorde ett allvarligt försök i alla fall. Det gick pinsam dåligt, nästan lika illa som när jag började jogga i höstas. Så därför var det nästan skönt att det också var extremt halt ute så att jag tvingades gå stora delar av sträckan. 


I tisdags var jag på bodypump för första gången på evigheter, så ett pass till den här helgen så är jag i hamn den här veckan i alla fall. 


Ovido - Quiz & Flashcards