Alla inlägg under oktober 2014

Av puckolina - 24 oktober 2014 14:21

Mina fonder hoppade upp ett snäpp i grevens tid, så även om de fortfarande ligger lägre än vad de gjorde vid förra månadssummeringen så är det inte jätteilla i alla fall. 


Slutsummeringen blir i alla fall: 

Tillgångssidan ökade med + 2533 kr. 


Skuldsidan minskade med - 882 kr. 


Totalt så förbättrades min ekonomi med + 3415 kr. 


Fine - allt som inte är minus är förstås bra.. men det är rätt kasst. Mitt totala saldo har förbättrats med typ 20.000 sedan jag började räkna för 7 månader sedan.. Inte ens 3000 plus i månaden i snitt. Dessutom har jag i princip inte förbättrat tillgångssidan någonting alls. Någon enstaka, men de månader jag har gått minus eller jämt ut så är det ju tillgångarna som rykt. Visst är det en hög prioritet att bli av med mitt blancolån, men ändå.


Men jag ska inte klanka ner mig på mig själv alltför mycket. Jag har ökat tillgångarna och minskat skulderna, dessutom med en hyfsat summa i förhållande till min lön och med tanke på att mina fonder och aktier gått ner jämfört med förra månaden. Jag ska vara nöjd och inte klaga på mig själv. 

Av puckolina - 23 oktober 2014 23:42

Dagarna rasslar iväg och jag har nu varit snusfri i 32 dagar. Det blir dock inte märkbart lättare av någon irriterande anledning. 


Jag vill inte ha snus. Jag vill inte ha cigg. Men det kliar inombords mest hela tiden.. Jag är sugen. 

 

Antagligen är det mitt lite allmänna missnöje med livet just nu som ställer till det för mig. Men irriterande är det och jag tycker att det kan ta och släppa nu någongång. 

Av puckolina - 23 oktober 2014 22:09

Jag är inne i en liten period just nu, men hav lugn. Antingen går det över snart eller också blir det här en renodlad ekonomiblogg. :p 


Jag har just nu ett behov av att spalta upp det lite. Att strukturera vad jag vill, vad jag inte vill och varför.


Vad jag inte vill:

¤ Jag vill inte lägga pengar på hög bara för att lägga dem på hög. Jag känner tyvärr lite för många personer som är sådana och vips så har halva livet gått och de har mest bara sagt nej. Jag har också haft släkt som dött som miljonärer - för vems skull?


¤ Jag vill inte heller fortsätta som jag har gjort hitintills. Jag är ganska mitt i livet och har i princip inga pengar och inget som är värt något. Jag kan skylla på andra.. och jag kan skylla på mig själv.. Men att skylla ifrån sig ändrar ingenting, bara förändring kan skapa något positivt. 


Jag är absolut inte köpberoende utan troligtvis helt normal. Det betyder inte att jag inte vill förändras. Det är tragiskt att mitt liv är så tråkigt och fattigt att många gånger far jag ner på stan, letar efter saker att köpa och packar sedan inte upp påsarna på flera veckor.. Det var inte handlandet som var viktigt, det var att ha något att göra i några timmar. Senast i somras hälsade jag på en vän i en annan stad och shoppade i princip konstant. Hela vistelsen gick bara ut på att vi skulle gå i affärer. Visst hittade jag mycket fint, men fem månader senare har jag använt kanske hälften - en gång. 


Så vad vill jag då: 

¤ Jag vill ha ett bättre, roligare, intressantare liv. Ett liv utan stora hål i mitt inre att fylla med godis, socker, alkohol och shopping. 

¤ Jag vill lägga pengar på upplevelser och sociala saker. Jag vill äta ute mer, se mer film på bio, gå på fler föreläsningar, fika. Jag vill umgås med folk och det får kosta pengar (i rimlig mängd), men jag vill också bli duktigare på att umgås på andra sätt. 

¤ Jag vill sluta slentrianse på tv halva dygnet. 

¤ Jag vill ha en ekonomisk trygghet (buffert) och jag vill köpa en lägenhet. 


Jag vill leva ett billigare, enklare och värdefullare liv än vad jag gör idag. 


I den bästa av världar skulle jag direkt i slutet på månaden kunna berätta vart mina pengar har gått. "Jag fikade med den, åt middag med den, var på kalas hos den, gick den kursen och såg den filmen". Istället för som idag "det försvann 5000 spänn - men jag vet inte vart". 

Av puckolina - 23 oktober 2014 21:39

Vi har fler djur än vanligt hemma just nu och det gör det helt klart svårt att sova till mitt på dagen som jag gärna gör när jag är mellan nätter. Halv tolv gav jag upp för gott och sedan dess har jag varit på dåligt humör och haft lite lite huvudvärk. 


Det blev inte bättre av att det var jättekallt och extremt blåsigt ute, och när jag väl "offrade" mig och gick ut och la spår åt hundarna så bara fjantade de runt och verkade inte bry sig ett dyft. 


Nu har vi sett senaste avsnittet av en serie jag tycker om, obligatoriska lyxfällan och just nu en film som jag velat se länge.. och jag vill göra vad som helst annat än att sitta och halvdö i soffan.. Jag försökte trösta mig med ett bad och chokladbollar - men nej. Idag är helt enkelt en pissdag. :(

Av puckolina - 23 oktober 2014 13:21

Jag gick ner i källaren för att hämta en pryl till en av de sakerna jag ska lägga ut på annons. Och jag blev nästan chockad över allt skräp som finns där nere.. Och allt som faktiskt är fint och verkligen borde säljas också.. 


Nu är i alla fall två annonser ute. Ingen fantastisk början, men en början i alla fall. :P

Av puckolina - 22 oktober 2014 16:15

Sedan ett tag tillbaka så har jag funderat väldigt mycket på att försöka minska ner på mängden prylar här hemma. Jag är dock inte jättesugen på att bara slänga / sänka bort böcker, tavlor, filmer etc som som ändå är fina och som jag har plats för. Jag är medveten om att sådana saker inte är värda direkt någonting idag, men några kronor vill jag gärna ha som plåster på såren.. 


Dessutom är jag smärtsamt medveten om att även om jag säljer allt jag äger och har så spelar det ingen roll om jag sedan inte slutar shoppa.. och det verkar banne mig vara nästintill omöjligt för mig. Bara härom dagen så "råkade" jag beställa proteinpulver och D-vitamin. En god tanke förvisso - men så jäkla hårt tränar jag inte att det var riktigt befogat. Och igår "råkade" jag beställa två böcker... 


Jag menar - böcker!?  Jag har banne mig inte plats med de jag äger, jag har minst 15 stycken som är olästa och det tar mig under 10 minuter att gå till biblioteket. 


Samtidigt så skryter jag över att jag har gått flera dagar utan att köpa energidryck.. Tala om kass logik och extrem självförnekelse.. 


I alla fall. Nu är de där sakerna beställda och inget att göra åt. Bara att försöka tänka efter lite längre nästa gång. Hur som haver funderar jag över olika strategier för att kunna bli av med med prylar som jag varken vill ha eller behöver längre. Det är dock inte helt enkelt alla gånger. 


Loppis är ett alternativ, men dels så arbetar jag nästa gång det är storloppis i stan. Dels är den 3 dagar före lön och jag inbillar mig överlag att folk kanske inte handlar så mycket så här före jul. Blocket är så dyra idag att det knappt är lönt. Tradera.. Jag har sålt en hel del via tradera, men det är rätt krångligt och höga avgifter - risken är stor att man inte går något alls plus. Citiboard är gratis med dess för och nackdelar. Jag upplever att det är mycket skit därute och kanske inte så många som tittar där när de är ute efter något specifikt. 


Jag har faktiskt haft alla mina DVD-skivor ute på annons i flera veckor nu utan att någon alls hört av sig. Som sagt - folk köper inte sådant på samma sätt längre. Jag är lite fundersam på att ta med dem till jobbet och se om jag kan kränga bort en del till kollegorna? Det är ganska många på mitt jobb som brukar sälja prylar på det sättet, så varför inte jag? 


Nä, det är bara att sätta igång. Ett snabbt och enkelt mål kan vara att ha 10 annonser ute per månad. Billiga prylar på t.ex citiboard. Dyrare där och på blocket. Och sedan försöka köra en loppis till våren. 


Jag kan inte låta bli att tänka att om det nu blir så att jag bestämmer mig för att flytta till en egen lägenhet, så kan det vara väldigt skönt att inte ha så mycket prylar som ändå inte kommer att få plats någonstans... 

Av puckolina - 22 oktober 2014 13:55

Ytterligare  en positiv sak med att jag har slutat snusa (listan tar aldrig slut). Jag har för första gången i mitt liv lyckats föra kassabok i en hel månad. Det blir så himla mycket färre inköpstillfällen och så lätt att direkt se vilken kategori utgifterna hör till baserat på var jag har handlat. Den är inte superexakt eftersom mycket är infört i efterhand baserat på kontoutdrag, men överlag känns det som att den stämmer väldigt bra. Detta gör också att jag för första gången verkligen kan analysera min budget och se vad som är rimligt och vad som behöver justeras. Tidigare, när jag bara gjort budgetar men inte fört kassabok, så har jag ju inte haft någon aning alls.. 


Transport hade jag budgeterat 2000 kr för, eftersom jag hade tänkt serva och byta däck och lite sådant. Detta har jag helt enkelt inte gjort utan får ta nästa månad. Istället gjorde jag av med 879 kr. 0,5 tank bensin, påfyllnad av busskort, parkeringsavgift på jobbet, försäkring. + 1121 kr. 


Djuren beräknades kosta 700 och jag har spenderat 686 kr. Dock ligger jag riktigt bra till nu inför nästa månad. + 14 kr. 


Livsmedel beräknade jag 2100 kr och har spenderat 2702 kr. Överdragningen där har primärt handlat om att jag och sambon har ätit på stan för mina pengar vid två tillfällen. Överlag är jag rätt nöjd, vi brukar nog spendera mycket mer utan resturangbesök.  - 602 kr


Nöjen/ kläder: budget 1500 och utfall 2206. Den posten kommer dels att justeras upp till 2000 nästa månad, dels ska jag försöka skriva upp lite mer exakt vad jag faktiskt köper. Vin och utemat är stora poster som jag inte är beredd att ge upp helt ännu... men det lär ju finnas andra saker..  - 706 kr. 


Övrigt: Budgeterat 2000, spenderat 3061. Ursäken till överdragningen där är fördelsedagar.. En failade jag på och lyckades helt enkelt köpa en mycket dyrare present än planerat. En annan fyller egentligen inte ens år den här månaden, men skulle visst fira tre veckor i förväg.. 

Även här ska jag försöka skriva upp lite noggrant vart pengarna går. Jag vet presenterna, jag vet att jag har köpt en del böcker.. sen vet jag inte så mycket mer.. -1061 kr. 


Förutom dessa poster och allmänna räkningar så gick ungefär 1000 kr till skulder och 3100 till sparande. Tyvärr har mina fonder minskat en del i värde, så det kommer att inte att bli några 4000 + den här månaden i slutändan.

Av puckolina - 22 oktober 2014 13:41

Jag har tidigare skrivit om att mitt "unna mig" slösande när jag jobbar natt verkligen är något som jag borde kunna spara in på. 


I vanliga fall så brukar jag köpa någon tidning (snittpris ca 40 kr), en cola för 11-12 kr, en energidryck för kanske 15 kr och gärna lite snask och kanske någon mindre matportion. Detta tillsammans med att snusförbrukningen brukade stiga med 200% så är det inte svårt att räkna ut att det är dyrt för mig att jobba natt. 


Tidigare har jag ändå tyckt att det har varit okej.. Jag jobbar inte natt så där jätteofta, det är jobbigt och allt som gör nätterna drägligare är bra, dessutom kompenserar ob-ersättningen den högre utgiftsgraden. 


Men nu råkade det ju då slumpa sig så bra att jag nästan inte kunde låta bli att utmana mig själv. Sista veckan innan lön, 38 kr kvar på kontot och jämna tusenlappar på buffertkontot... Jag är värdelös på att klara av någonting alls som jag har förutsatt mig, men jag vill ju verkligen bli bättre på det. 


Och ja.. det har i alla fall blivit onsdag mitt på dagen utan att jag har köpt någonting. Jag ska inte sticka under stol med att det faktiskt har varit jobbigt. Framför allt märker jag en enorm skillnad på hur trött jag är utan cola och energidryck. Kaffe i all ära, men jag kan inte dricka för mycket utan att krascha magen. Men det har gått bra, jag är stolt över mig själv och känns det jävligt i helgen så har jag ju 38 kr som jag får göra av med. 


Idag och imorgon är lediga dagar, men jag hade framför allt tänkt spendera dem med familjen, i skogen och på gymmet, så jag bör kunna avhålla mig från att köpa något. 

Ovido - Quiz & Flashcards