Alla inlägg den 18 oktober 2014

Av puckolina - 18 oktober 2014 21:54

Mitt förhållande har egentligen varit på väg att ta slut nästan lika länge som det har varat. Det har alltid varit så pass bra att det fortsatt, men inte tillräckligt bra för att fungera på riktigt. 


Problemet är att min karl är en evig barnunge till drömmare som troligtvis aldrig kommer att växa upp. På sätt och vis innebär det att han är full av egenskaper som jag beundrar och önskar att jag också hade. Han lever i drömmarnas värld - jag är realist ut i tåspetsarna. Han är naiv och tror alla om gott - jag är cynisk och skeptisk. 


På andra sätt.. Vi börjar närma oss medelåldern och han har aldrig haft ett seriöst arbete eller skaffat sig någon form av utbildning. Sannorlikheten att han någonsin kommer att kunna köpa ens en stekpanna till vårt gemensamma hem minskar för varje år som går. 


Eftersom han är kronisk arbetslös så sitter han framför datorn och tv:en hela dagarna. Jag arbetar, träffar nya människor, lär mig nya saker. Jag tränar, läser böcker.. Jag är på väg någonstans. Han sitter där han sitter. 


Vi bråkar aldrig. Vi skrattar ofta. Jag somnar med huvudet på hans bröst varje kväll. 


Det är inget fel på kärleken.. Hade det varit det så hade vi inte varit tillsammans så länge som vi har varit. Men jag är på väg framåt. Jag vill mer än vad vi har. Jag vill mer än bara trygghet och att varje dag ska vara exakt som gårdagen. 


Jag är dessutom sjukt less på att vara den som ekonomin står och faller på. Jag är sjukt less på att vara två, men bara en som kan betala. Att om vi ska gå ut och äta så är det jag som måste bjuda. Om soffan går sönder så är det jag som måste köpa en ny. 


Jag är less. 


Hade det inte varit för hunden så hade jag nog gjort slut för länge länge sedan. Men nu känns det faktiskt som att det ändå kan gå. Jag har en plan. 


Jag har inte bestämt mig till 100%. Men om jag bestämmer mig så har jag en plan.. 

Av puckolina - 18 oktober 2014 21:32

Jag kommer inte att göra av med så himla mycket pengar nu sista veckan innan lön, jag kommer att jobba så mycket och på så sätt att det helt enkelt inte går att göra av med några större summor. 


Så jag kan konstatera redan nu att jag är grymt stolt över mig själv. Självklart höll jag inte budgeten, men jag höll den fanemig så mycket bättre än vad jag trodde att jag skulle göra. 


Sen blir det tyvärr inte några fantastiska summor plus ändå, men det beror på att börsen och mina foder har gått ner en hel del (fortfarande på plus jämfört med inköp dock). 


Överlag känns det som att något har hänt med mig sedan jag slutade snusa. Inget snus = sparade pengar. Mindre besök i affären eftersom jag inte behöver köpa snus = mindre annat som "råkar slinka ner i korgen". Inget behov av dryck med smak eller konsistens pga snuset = dricker nästan bara gratis vatten. Detta är en logisk och förväntad händelseföljd. Mer oväntad var min innerliga känsla av att jag banne mig inte ville äta så mycket kött, och vad det har gjort med mig. Det har blivit mycket vegetariskt. Mycket svamp (gratis). Mycket soppor och grytor med bara eller nästan bara grönsaker (billigt). Jag har nästan inte slängt någon mat.. 


Visst, vi har bara typ en hundring kvar på icakortet och en vecka till lön. Men pengarna på icakortet brukar vara totalslut långt tidigare, och dessutom är jag helt övertygad om att vi inte kommer att behöva handla just någonting den här veckan. 


Det händer konstiga saker med mig.. Men jag gillar det. :D

Skapa flashcards