Alla inlägg under september 2014

Av puckolina - 9 september 2014 21:31

Jag har en duktig och trevlig läkare som redan idag ringde upp mig angående min förfrågan om att prova champix. Han var lite skepisk då han hade haft rätt många patienter som fått hemska biverkningar, men visst fick jag prova om jag ville och var försiktig. 


Hämtade ut tabletterna på väg hem från skogen och tog den första på en gång.. Och jag vet inte.. Antingen fungerar de extremt bra på mig, eller också har jag fått hjärnsläpp. Jag tog tabletten för 5,5 timme sedan och har försökt lägga in en snus två gånger, men båda gångerna har jag bara känt avsmak och lagt ut den igen efter några minuter. I vanliga fall hade jag säkert tagit fem snusar och inte varit utan i mer än max 10 minuter mellan prillorna. 


Det ska bli mycket intressant att se hur det här går. Jag är rädd för biverkningarna, speciellt som jag vet att jag är jäkligt känslig för mediciner, men lyckas jag sluta så vore det helt underbart. 

Av puckolina - 9 september 2014 11:30

 

Det var såå segt att ta sig upp imorse och jag tog mig inte iväg till gymmet. Det blev lite för sent igår med en glas vin mer än vad jag kanske borde ha druckit, så träna får jag antingen göra senare idag eller en annan dag. 


Men nu börjar jag sakta men säkert piggna till. Lite frukost och sedan ut i skogen!

Av puckolina - 8 september 2014 21:41

Nu fuskade jag genom att jag hade energidryck hemma, men överlag gick det hyfsat att hoppa över ica på vägen till jobbet. Inte den bästa natten att "överleva" utan skräptidning och gott vatten, men det gick bra. 


Inte så att jag har tänkt göra det till en absolut vana, men en klar förbättring mot för idag borde jag kunna åstakomma. 


Snusandet.. not so good. Men jag försöker tänka på det och jag har faktiskt skickat iväg en förfrågan till vårdcentralen om att få prova Champix. Efter snart 20 år som nikotinist så kan det helt klart vara värt ett försök.. 

Av puckolina - 8 september 2014 21:17

 

Att jag är en beroendepersonlighet visste jag sedan länge, men jag trodde aldrig att jag skulle utveckla ett träningsberoende. Jag har inte gjort det ännu - ingen risk än så länge. Men det börjar bli mer och mer uppenbart för mig hur bra jag mår av att träna och det börjar ta emot mer att inte fara när jag har bestämt det, än det tar emot att fara dit. 


Idag har jag känt mig extremt ur balans hela dagen, vilket är helt normalt när jag vakar av. Kroppen och hjärnan är helt kokko av att ha varit vaken på fel tid i nästan en vecka och sen sömnbrist på det. Men 30 minuters core och jag är inte helt okej, men betydligt piggare och i balans. 


Det blir lite som meditation att bara koncentrera sig på en kroppsdel och glömma allt annat, och sedan gå därifrån som en renare människa. 

Av puckolina - 8 september 2014 08:10

Nu efter sommarens semester med inte direkt mycket träning så bestämde jag mig för att trappa upp lite. Under hela våren har jag kört två gånger i veckan på en idrottsanläggning, och nu tänkte jag dessutom lägga till ett joggingpass i veckan. För att sporra lite extra så utmanade jag och en kompis varandra och lovade fin present om vi höll våra respektive mål i två månader. Första två veckorna gick bara fint, men då jobbade jag inte så mycket heller. Sen kom den här veckan med nattpass mån, tis, fre, lör, sön.. Det kändes initialt omöjligt att få ihop det. Jag är normalt sett vaken och hemma i ungefär fyra timmar när jag är mellan nätter. Vaknar 16.00 efter 7 timmars sömn och far hemifrån absolut senast 20.30 Och att på den tiden hinna vakna, äta, duscha, träna på gym, gå en långpromenad med hunden och säga hej till sambon är helt enkelt omöjligt. Och jag prioriterar inte bort hunden till förmån för träning inomhus. 


Men banne mig, det gick och det gick bara fint. :) 


Summa sumarum för veckan blir:

Mån - 

Tis - 6 km promenad.

Ons - Corepass.

Tors - Bodycombat + 6 km promenad. 

Fre - 

Lör - 6 km "jogg" (jag orkar inte jogga hela tiden än)

Sön - 6 km promenad. 


Inte så illa ändå. :)


Planen för veckan som kommer är faktiskt fyra pass på gymmet + jogg.. Jag vill gärna gå på core igen, min mage behöver verkligen stärkas. Jag vill gå på ett pumppass för att få helkroppsstyrketräningen och combat är det roligaste jag vet. Men vi får se vad det blir i slutändan. 

Av puckolina - 8 september 2014 08:06

50 timmars arbetstid på 6,5 dygn avklarat och alldeles alldeles strax ska jag gå och lägga mig och sova. 


Jag har ett oregelbundet arbete och jag älskar det, mardrömmen vore 8-17 mån - fre... Men just nattveckorna är faktiskt väldigt dryga. 


Men nu är det gjort, och alla extratimmar den här veckan gör många lediga dagar senare, så det är värt det. :)

Av puckolina - 7 september 2014 17:41

 

Jag älskar att plocka svamp. Det som började som någonting att göra när jag var ute med hunden och inte fick med mig sällskap har förvandlats till en nästan fanatiskt besatthet. Med åren har jag blivit hyfsat duktig och har ganska många sorter som jag känner mig trygg med att plocka och vet att jag tycker om. 


Igår på morgonpromenaden noterade jag en klunga brödticka i närheten av där jag bor och bestämde att de skulle bli middag. Jag skar av foten, panerade i ägg och ströbröd och stekte i ca tio minuter på varje sida. Till det åt vi ris (som perfekt nog var kvar sedan en tidigare dag) och lök. Tyvärr hade vi ingen sallad hemma vilket gjorde att det blev lite grått och trist på tallriken, men oj så gott det blev. 


Sambon var inte riktigt lika exalterad som jag var, men som vardagsmat ska jag nog kunna servera det lite nu och då utan problem. :) Gratis, gott, ekologiskt och nyttigt. Helt perfekt. :)

Av puckolina - 7 september 2014 17:20

¤ Snusa mindre genom att snusa medvetet. Tänka efter innan jag lägger ut och lägger in. Ersätta med en papperstuss då och då. I förlängningen minska beroendet och kanske kunna sluta. 


¤ Dricka mer vatten. Också genom att tänka efter. Är det läsk / saft jag verkligen vill ha just nu, eller går det lika bra med citronvatten eller vanligt vatten. Idenfiera skillnaden mellan snusdrickande och törstdrickande. 


¤ Sluta slentrianköpa tidningar, framför allt när jag jobbar natt. Såå himla mycket roligare blir det faktiskt inte att jag inte lika gärna kan läsa en bok eller googla intressanta artiklar på nätet. 


¤ Ta med eget bubbelvatten när jag jobbar natt. Prova en natt utan energidryck och se om den verkligen alltid behövs. 


¤ Bli duktigare på att säga nej till sambon när han vill vardagslyxa varje dag. Han får köpa sitt godis och äta det själv om han vill. Vi behöver inte köpa lyxiga ostar och gud vet allt flera gånger i månaden. För både hälsan och ekonomin. 


¤ Bli bättre på att ta tillvara på svampen. Inte bara plocka och spara den, utan också äta den. Gratis, hälsosamt och gott. 


Små saker som jag utan problem borde kunna göra som sparar pengar och är bättre för hälsan utan att på något sätt göra avkall på någonting. 



Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards